Ljudmattor
Autospela
Lyssna
Hämta
Ljudkurva
1702
Therapy by oscillator (Mikael Svanevik)
Elektrisk puls som vrids run t i faser och annat. Mer elektriskt än så här blir det inte.
01.15
1721
Bassdrum and signals (Mikael Svanevik)
Bastrumma och ljud från NASA bildar en nästan naturalistisk miljö. Mjukt mystisk.
03.17
1722
Brushes like wind (Mikael Svanevik)
Vispar som vispar fram vind med långsamma rörelse mot skinnet. Svepande.
02.33
1724
Deep drumming (Mikael Svanevik)
Mild och spänningsladdad titel som rör sig. Mörka, episka stråkar bygger en intrig.
02.42
1725
Drums and radio (Mikael Svanevik)
Trummor som balanserar radiovågor i ett frekvensaktigt collage. Laddat och svepande.
01.07
1729
Noise by noise (Mikael Svanevik)
Oljud som choppats till begriplighet. Entonig puls som fräser på.
02.26
1731
Snare and noise faster (Mikael Svanevik)
En i raden av trummor som trummar tid. Med noise som gråläggare.
02.26
1732
Snare drum dreams (Mikael Svanevik)
Virveltrummor och orkester i endräkt. Andas fram evig tid. Syrerik och milt laddad.
03.29
1744
White noise pulse (Mikael Svanevik)
Vitt brus surfar fram i en i stadig puls puls. Obehaglig eller neutral. Formerat oljud.
03.01
1745
A kind of universe (Mikael Svanevik)
Ett musikaliserat universum. Ett oändligt rum. Efterklang av mänskliga öden.
02.21
1746
A room with a view (Mikael Svanevik)
Harmonium och cittra i stillsam, harmonisk förening.
03.00
1747
Angels defined (Mikael Svanevik)
Ett rum utan tak. Pedal steel möter orkester i en stillsamt himmelsk titel.
03.10
1749
Crystal clear (Mikael Svanevik)
Ett rum uppblåst av glasintrument. Lågmält och isigt.
03.02
1750
Danger drone (Mikael Svanevik)
Illavarslande, allvarlig drone med inslag av elektricitet och nylonsträngad gitarr.
02.10
1753
Embedded stories (Mikael Svanevik)
Ett stort mörkt ljudrum med sljust musikaliserade ljudtapeter. Dov och ljud.
05.39
1754
Embedded time (Mikael Svanevik)
Stort droppande märkligt, rum där tiden tickar fram och i slutet drar fram en vacker melodi.
02.22
1755
External threats (Mikael Svanevik)
Strängar som vibrerar fram rädsla och osäkerhet. Illavarslande. Lågmäld.
05.19
1756
Fan of a fan (Mikael Svanevik)
Gigantisk fläkt i centrum. Mörka stråkar bakom rotorn. Ökar hastighet eftersom
03.32
1757
Glithering zithers (Mikael Svanevik)
Glittrande cittror och ebow som bygger ett stillsamt rum där man vill vara.
02.24
1758
Heaven is a state of mind (Mikael Svanevik)
Ett befriat rum med himmelska orkester-inslag. Syrerik och andäktig.
03.10
1759
Life is a beach (Mikael Svanevik)
Stillsamt löftesrikt cittrarum. Glittrig och mättad känsla.
02.50
1761
Panic room (Mikael Svanevik)
Otäckt rum. Alarmerande ljud och dov grundton bådar inte gott.
03.01
1763
Spatial pain (Mikael Svanevik)
Enda hoppet, en melodisk slinga lång ner i ett mörkt rum. Sorgligt och dovt. Visst ljus.
03.11
1783
Gospel choir doppler city (Mikael Svanevik)
Gospelklang och stad med doppler-effekt åker förbi ett slujt.
00.13
1785
Halyard timeline (Mikael Svanevik)
Lätt musikaliserad flagglina i vinden som fungerar som neutral dramatisk motor.
01.57
1789
Media collage 30 s (Mikael Svanevik)
Media-collage med kamera, vitt brus. media-brus som ändar i havsbrus. Narrativt brus.
00.54
1790
Media storm 10 s (Mikael Svanevik)
Olika mediabrus och vitt brus i ett sjok.
00.18
1791
Media storm 7 s (Mikael Svanevik)
Radio-brus och annat brus, slutar i ytterligare brus. 7 s brus.
00.14
1792
Noise and chilton end (Mikael Svanevik)
Brus som ändar i ett annat brus.
00.11
1813
Very dramatic ending (Mikael Svanevik)
Dramatiskt crecendo som börjar i ensam stråke och blommar ut i full orkester.
00.33
1817
RUM Guru World (Mikael Svanevik)
Trancendental ljudmatta. Rum som doftar vattenpipa och hypnos.
04.47
1820
Big carefree zither backdrop (Mikael Svanevik)
Sorglös och solig cittra med varm tramporgel. Glittrig och befriad.
02.36
1823
Big herald drone (Mikael Svanevik)
Drone som förebådar något stort.
00.40
1824
Big pain memory bubbles (Mikael Svanevik)
Ljudkuliss som plockar fragment ur big sad swing temat. Harmoni, disharmoni.
02.12
1826
Big sad backdrop (Mikael Svanevik)
Flerdimensionell kuliss. Cittra, gitarr, radio-frekvenser och mellotron. Sökande, unrande.
03.44
1827
Big sad drone (Mikael Svanevik)
Big sad swing drone enbart. Övertoner som vrider sig runt sin axel.
01.36
1829
Big sad killing (Mikael Svanevik)
Ett dödligt crecendo. Illavarslande och obönhörligt slut.
00.33
1830
Big sad pre killing (Mikael Svanevik)
Storslagen och illavarslande ljudmatta med sakrala inslag.
02.20
1840
Big sad zither backdrop (Mikael Svanevik)
Cittra och santor i en glittrande solnedgång. Ljus och mörk. Droppande slut.
02.41
1841
Big very sad and slow (Mikael Svanevik)
Långsamt Big sad arpeggio med slutgiltlig känsla. Cittra klingar med i slutdrone. Avtagande.
03.25
1844
On the other side (Mikael Svanevik)
Himmelsk ljudmatta med insvepta förhoppningar och ljusa drömmar - på andra sidan?
02.16
1845
Radio memory (Mikael Svanevik)
Retrostråkar letar sig fram genom radiofrekvenser. Eller radio letar känslor.
01.14
1850
Good bad good (Mikael Svanevik)
Gott och ont i skön (?) förening.
00.16
1853
Nightmare nr 1 (Mikael Svanevik)
Mardrömsaktigt gnissel med bas.
00.15
1854
Nightmare nr 2 (Mikael Svanevik)
Musikaliserad mardröm med illavarslande crecendo.
00.23
1856
Not bloody likely (Mikael Svanevik)
Illavarslande gnissel.
00.10
1857
Not good (Mikael Svanevik)
Förebådar antagligen inte något gott.
00.10
1858
Orchestrated earthquake (Mikael Svanevik)
Obehagligt mycket rörelseenergi i detta rummet. Saker börjar skaka.
00.16
1859
This mortal coil (Mikael Svanevik)
Osäker mark. Glidande stråkar nerför ryggraden.
00.39
1865
Radio noise timeline (Mikael Svanevik)
Radiofrekvenser och vitt brus i ett crecendo som mynnar ut i vågbrus. Brus av olia härkomst.
01.12
Sida 1Sida 2Sida 3Sida 4Sida 5  Sida 6  Sida 7Sida 8Sida 9